Брунько Александр Виленович

Александр Виленович Брунько (7 август, 1947, Киев — 2006, Новошахтинск) — Рәсәй шағиры, «Заозёрная школа» шиғриәт төркөмөнә нигеҙ һалыусыларҙың береһе.

Александр Брунько
Файл:Brunko A V.jpg
Шағир Александр Брунько
Исеме:

Александр Виленович Брунько

Тыуған урыны:

СССР, Украина ССР, Киев

Вафат булған урыны:

Новошахтинск

Гражданлығы:

Совет Социалистик Республикалар Союзы СССР
Рәсәй Федерацияһы Рәсәй Федерацияһы

Эшмәкәрлеге:

XX-XXI быуаттарҙың шағиры

Йүнәлеше:

«Заозёрная школа» шиғриәт төркөмө

Әҫәрҙәре яҙылған тел:

русса

Тормош юлы

үҙгәртергә

1947 йылдың 7 авгусында Киевта хәрбиҙәр ғаиләһендә тыуған. Атаһы — Вилен Александрович Брунько — элекке осоусы (лётчик), Юғары партия мәктәбен тамамлаған, журналист, Төньяҡ Кавказ буйынса "Экономическая газета"һының махсус хәбәрсеһе. Атаһының эше буйынса улар ғаиләһе ил буйынса бик күп күсеп йөрөй, Карпат арьяғында, Ужгородта, Питерҙә, Сахалинда, Владивостокта йәшәй.

А. Брунько 9 синыфта уҡыған саҡта ғаилә Дондағы Ростовҡа күсеп килә. А. В. Брунько, урта мәктәпте тамамлағас, Ростов дәүләт университетының журналистика факультетына уҡырға инә, 1-се курста уҡыған сағында армияға алына. Белоруссияла хеҙмәт итә. Армиянан һуң университетта уҡыуын дауам итә, тик уны тамамламай. 1975—1976 йылдарҙа Александр Брунько башта Находкала, артабан Магаданда йәшәй.

1980-се йылдарҙың башында Дондағы Ростовта Бруньконың «Сначала начни», «Концерт на шпалах» тигән ҡулдан күсерелгән шиғырҙар йыйынтығы һәм эпиграммалары йөрөй.

А. В. Брунько «Заозёрная школа» шиғриәт төркөмөнә Виталий Калашников, Игорь Бондаревский, Владимир Ершовтар менән бергә нигеҙ һалыусы була.

Уның шиғырҙары «Дон», «Дети Ра»[1] журналдарында баҫыла.

Дондағы Ростовта йәшәгән сағында милиция төркөмөнә паспорт урынына «Дон» журналында сыҡҡан шиғырҙары һәм фотографияһы баҫылған, иҫкереп бөткән журналдың һанын күрһәтеп, уларҙы һуштан яҙҙыра. Шунлыҡтан «паспорт режимын боҙоу»ҙа ғәйепләнә һәм Богатян төрмәһенә бикләнә[2]. Азатлыҡҡа сыҡҡас, «Поседевшая любовь» шиғырҙар китабын баҫтыра. Дуҫтары был китапты шаяртып «Пос идевшая любовь»[3] тип йөрөтәләр. 1980-сы йылдарҙың аҙағында данлыҡлы «Дом актёра» йортонда бер бүлмәлә йәшәй.

1989 йылда режиссёр Александр Расторгуев менән Дон-ТР телестудияһында Александр Брунько тураһында «Черновик» тигән фильм төшөрә. Был фильмды телестудия етәкселәре бик ныҡ тәнҡит утына тота.

1997 йылда Александр Брунько тураһында «Перекати-поэт» (РЦСДФ, режиссёр С. Стасенко) фильмы төшөрөлә.

Дондағы Ростовта эшләй һәм йәшәй. Һуңғы тапҡыр уны Дондағы Ростовта 2006 йылда күрәләр.

Новошахтинскиҙа 2006 йылда[4] вафат була. Бугултаев зыяратында ерләнгән[4].

Александр Виленович Бруньконың архивы шағирә Татьяна Крещенскаяла һаҡлана[5].

Замандаштарының фекере

үҙгәртергә
  • «Вот он и сейчас бредёт, хранимый музой, по Богатяновке или по Нахичевани с авоськой пустых пивных бутылок и с новыми стихами в башке, с растрёпанной ветром седеющей шевелюрой и почти всегда слегка трезвый. Вот так, медленно и обречённо уходит в бесконечность легенда и гордость завтрашнего Ростова, нищий городской поэт, воспевший сей город с нежностью и любовью и не ждущий от него ничего, кроме ментовского пинка. Отдаст ли когда-нибудь этот город и эта страна свой долг Поэту во своё же спасение?» — В. Ершов .
  • «Теоретически — мог бы в девяностые годы сделать хорошую карьеру и торчать непрерывно в телевизоре — поэт, патриот, антисоветчик, реально пострадавший от советской власти, да ещё и красивый на вид. Но не сделал. И не пытался, я думаю. Потому что чтобы сделать карьеру — надо быть васей аксёновым с головы до ног — а Брунёк не таков»[6] — Мирослав Немиров

А. Бруньконың СССР Дәүләт Именлек комитетына хаты

үҙгәртергә

В КГБ СССР
от БРУНЬКО Александра Виленовича, поэта

ЗАЯВЛЕНИЕ

Видит Бог, я не могу жить в этой стране. Мне попросту НЕГДЕ жить. Я не прописан здесь, я не прописан в СССР.

Видит Бог, я — поэт. Тем не менее, мои произведения, как прежде, неизбежно встречают всяческие «рогатки», препоны и проч. Две мои поэтические книги, лежащие в «РОСТИЗДАТЕ», несмотря на восторженные отзывы редакторов и потенциальных читателей, в самом деле «лежат», то есть не имеют ни малейшего движения.

Видит Бог, мне НЕЧЕМ жить. Я существую только на подаяния друзей и тех, кто заинтересован моей поэзии, иначе говоря, людей, помогающих мне не умереть с голоду. В 1986—1987 гг. я отбывал срок за «злостное нарушение паспортного режима»: ст. 198 УК РСФСР. Весь этот год (и три дня!) я просидел в тюрьме. Что такое «прописка» мне, поэту, — увы — понять не дано. «Каждому, кто законно находится на территории какого-либо государства, принадлежит, в пределах этой территории, право на СВОБОДНОЕ передвижение и СВОБОДА ВЫБОРА МЕСТОЖИТЕЛЬСТВА…» — «Международный Пакт о гражданских и политических правах», подписанный СССР и ЯКОБЫ вступивший в силу в 1976 году…

Я повторяю: мне НЕГДЕ и НЕЧЕМ жить. Работать вне литературы не желаю, а, главное, — НЕ ИМЕЮ ПРАВА! С великим — прошу мне верить — прискорбием вынужден констатировать: в СССР я не могу реализовать свои способности и творческие намерения. Так называемая «перестройка» никак не ограждает меня от преследования властей за ту же «прописку» и нежелание «работать»…

В сущности, я нахожусь — ежедневно, ежечасно! — НИГДЕ, то есть ВНЕ ЗАКОНА. ДЕ-ЮРЕ — меня здесь, в этой стране попросту НЕТ! А фактически я живу неизвестно где и неизвестно на какие средства. Мои стихи по-прежнему трактуются, как «антисоветские», их ПО-ПРЕЖНЕМУ боятся публиковать.

ИТАК, учитывая всё вышеизложенное, — ПРОШУ ПРЕДОСТАВИТЬ МНЕ ВЫЕЗД ЗА ГРАНИЦУ — в любую из западных стран. Ибо, к сожалению, УВЕРЕН: дальнейшее пребывание в СССР — бесконечная, изматывающая цепь унижений и преследований — приведёт меня либо к инфаркту, либо к самоубийству. И наоборот — возможность жить и творить в НОРМАЛЬНЫХ ЧЕЛОВЕЧЕСКИХ УСЛОВИЯХ позволит — и в этом я УВЕРЕН! — принести подлинную пользу РОДИНЕ — РОССИИ — во имя БОГА и ПРАВДЫ.[5]

Александр БРУНЬКО, май 1989 г.

Китаптары

үҙгәртергә
  • Брунько А. В. Поседевшая любовь. — Ростов-на-Дону: Ростовское издательство, 1990. — 124 с.

Александр Брунько шиғырҙары йыйынтыҡтарҙа

үҙгәртергә
  • Граждане ночи. Неизвестная Россия. В 2 кн. Сост. О. Чугай — М.: Вся Москва, 1990. — 384 с.

Александр Брунько хәҙерге мәҙәниәттә

үҙгәртергә
  • 2011 йылда Александр Бруньконың бер шиғыры «89-93 (Сквоты)» (Театр.doc, Москва)[7] пьесаһының тексында ҡулланыла.

Һылтанмалар

үҙгәртергә

Cығанаҡтар

үҙгәртергә
  1. Александр Брунько. Что же видишь ты, странник? // Дети Ра. — 2006. — № 9.
  2. Брунько А. В. Поседевшая любовь. — Ростов-на-Дону: Ростовское издательство, 1990. — 124 с.
  3. Белозор М. Волшебная страна. — СПб: Красный матрос, 1999. — 158 с. — ISBN 5-7187-0358-2.
  4. 4,0 4,1 Ершов В. Шмотки Брунька(недоступная ссылка) // /www.poezia.ru. — 2010. — 24 мая.
  5. 5,0 5,1 Бражкина А. Заявление Саши Брунько в КГБ с просьбой о выезде из страны // Неизвестный Ростов. — 2009. — 13 июня.
  6. Брунько — Энциклопедия Мирослава Немирова. www.mnemirov.ru. Дата обращения: 31 июль 2017.
  7. Гринштейн Н. «89-93» (Сквоты) 2019 йыл 4 ғинуар архивланған. // teatr-live.ru. — 2011. — 29 авг.

Ҡалып:Заозёрная школа